Uitstap Ronda - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Claartje Stolk - WaarBenJij.nu Uitstap Ronda - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Claartje Stolk - WaarBenJij.nu

Uitstap Ronda

Blijf op de hoogte en volg Claartje

28 Oktober 2012 | Spanje, Ronda

Zaterdag zij Andrea en ik met school naar Ronda geweest.
Om 9 uur moesten we op school zijn, en dat was wel even slikken, want ik lag die nacht pas om 03.15 in bed. Zaten dus beide zeer verdoofd aan tafel te ontbijten (Andrea was ook uit geweest). Was wel super lief, want Valerie is speciaal voor ons opgestaan om het ontbijt klaar te maken. We hadden het alleen wel al op toen ze beneden kwam. Maar toch, het gebaar was erg lief.

Op z'n Spaans vertrokken we niet om 9 uur, maar om half tien. Moesten wachten op mensen, en de straat was door de regen ingestort, dus de bus moest ook een omweg maken.
Heerlijk bijgeslapen in de bus, was ik toch nog wel een beetje duf, dus was heel blij dat we even stopten voor een koffie. Was een wegrestaurantje, echt helemaal in the middle of nowhere, maar ze maakten daar een typisch ontbijt: geroosterd catetos pan met olijfolie en tomaat. Had bijna een tweede ontbijt genomen.

Helemaal opgefrist door de koffie en de frisse berglucht heb ik niet meer geslapen en genoten van het mega mooie uitzicht. Het was helemaa bewolkt, dus het landschap had een heel mysterische indruk.

Andrea vond het niet zo mysterisch. De laatste bochten werden bijna fataal voor haar. De laatste 5 min zag haar gezicht eruit alsof het een kleur had van een mix tussen geel en groen. Ze was daarom ook heel blij toennwe er waren.

In Ronda hadden we een gids, Jesus, een heel klein mannetje dat ook Duis en Engels kon (komt niet heel veel voor hier in Spanje).
We gingen eerst naar het kleine plein in Ronda en daar legde hij het programma uit. Na het programma gingen er naar de kloof met de drie bruggen. De nieuwe brug is uit de jaren 1800, de oude uit 1500 en de Arabische brug uit 1300 (ongeveer).
Daarna zijn we de berg weer opgelopen en heeft hij van alles uitgelegd van hoe het was toen de moren er waren.
We zijn in een huis geweest, waar nog oude botten lagen van die tijd. Was een heel mooi huisje, met 3 patio' en een tuintje dat uitzicht heeft over het landschap.

Daarna over de nieuwe brug naar het Plaza de torro gegaan. In Ronda is het stierengevecht ontstaan en is daarom heel belangrijk voor fans. Er wordt 2 keer per jaar een wedstrijd georganiseerd met 6 stieren en 3 torrero's. De koning van Spanje komt ook altijd kijken dan.
Het is maar 2 keer per jaar, want het is ontzettend prijzig. 1 stier kost tussen de €5000-€8000 euro en dan hebben ze er 8 van nodig (2 reserve voor als een van de stieren geen zin heeft). En de torrero's zijn nog duurder. Per stier verdienen ze ongeveer €100.000. Heel logisch dus dat het zo weinig gedaan wordt.

Daarna hadden we vrije tijd. Andrea had een pizza en ik een bocadillo, maar je had net zo goed: half stokbrood op de kaart kunnen zetten. Hij was wel ontzettend lekker. Daarna nog een beetje rondgelopen en de stad bekeken.

Daarna wee op z'n Spaans vertrokken, en ondanks dat ik wakker wilde blijven om het landschap te zien, heb ik de hele weg geslapen.

Was echt een geweldig uitstapje, met een mega goeie gids die alles heel duidelijk heeft uitgelegd, en uiteindelijk trokken de wolken weg en hadden we zon. Een perfecte zaterdag dus.